انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تا چه ساعتی تمدید شد؟ تاکنون در خراسان‌رضوی، ٨۵ درصد افراد با کارت‌ملی و ١۵ درصد با شناسنامه رأی دادند ماجرای جمع‌آوری سازه تبلیغاتی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد چه بود؟ اطلاعیه شماره ۲۱ و ۲۲ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) رئیس کمیته آموزش ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: شبیه‌سازی فرایند انتخابات چند روز قبل از آغاز رأی‌گیری، در مشهد انجام شد + فیلم پلیس فتا تهران خبر داد: احضار ۴ نفر به‌دلیل دست‌کاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی بیشترین تخلفات انتخاباتی در مشهد تاکنون شامل چه مواردی بوده است؟ گزارش المیادین از برگزاری انتخابات در ایران ۴۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور کاندیدا‌ها کجا رأی دادند و پس از آن چه کردند؟ + عکس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مشارکت مردم در انتخابات نسبت به گذشته ٢٠ درصد افزایش یافته است در تمامی شعب اخذ رأی مشهد، امنیت کامل برقرار است ویدئو | نحوه درخواست شعبه سیار در سراسر کشور مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی: هیچ فرد واجد شرایط اخذ رأی نباید از شعبه برگردد استقرار صندوق اخذ رأی در ایستگاه مترو شریعتی مشهد اطلاعیه شماره ۱۹ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) عربستان با برگزاری انتخابات ایران در این کشور موافقت کرد سخنگوی ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: افزایشی در تعداد شعب ثابت و سیار در مشهد و استان نداریم + فیلم تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد با حضور ۹ هزار نیروی فراجا
سرخط خبرها

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است 

  • کد خبر: ۲۳۵۵۴۷
  • ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است 
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در ستاد جوانان مسعود پزشکیان در مشهد گفت: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدحسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، امشب در ۴ تیر، در ستاد جوانان مسعود پزشکیان در خراسان رضوی سخنرانی انتخاباتی داشت.

مرعشی در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت مشارکت مردم در ادوار گذشته اظهار کرد: برای بنده سعادتی است که در مرکز خراسان و در جمع فعالان سیاسی کشور درباره امر مهم انتخابات صحبت و درد و دل و تحلیلی داشته باشم. مسئله انتخابات در ایران از موضوعاتی است که متاسفانه روند حرکت عمومی مردم سالاری یا دموکراسی خواهی صعودی با شیب کم نبوده است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: ما به طور منظم حرکت‌های سینوسی را داشتیم یعنی حرکتی شروع می‌شد و اوج می‌گرفتیم مجددا  نقطه عطفی به وجود می‌آمد و افت می‌کردیم؛ لذا رشد کلی ما در این خصوص ضعیف است. هنوز بعضی از موضوعاتی که برای اهل روشنفکری، ادب، فرهنگ و سیاست در دستور قرار دارد، مربوط به دوران مشروطه است. ما در نقطه برتری نیستیم با اینکه در منطقه اولین کشوری بودیم که به نظام‌های نوین رو آورده و از پادشاهی مطلق فاصله گرفتیم، اما حرکت سینوسی بسیاری از زحمات را هدر داد.

وی افزود: اگر بخواهیم در این ۳۰ سال اخیر نگاهی به عرصه سیاسی ایران کنیم، انتخابات مجلس پنجم نقطه عطفی برای جریان ما شد که منحنی مشارکت و موفقیت‌های ما در آن صعودی شد. بعد از شکستی که در انتخابات مجلس چهارم خورده بودیم، در انتخابات مجلس پنجم، رقم مشارکت حداکثر را داشتیم یعنی نرخ ۷۲ درصد در این دوره اتفاق افتاد. به دنبال آن، انخابات خرداد سال ۱۳۷۶ و مجلس ششم را با مشارکت ۶۷ درصد پیروز شدیم. در انتخابات مجلس هفتم دقیقا نقطه عطف برعکسی برای ما شد.

مرعشی گفت: در انتخابات سال ۱۳۸۴ ما شاهد وضاحت سیاسی در تاریخ ایران بودیم. باید بفهمیم که وقتی در سیاست اشتباه می‌کنیم، چه فاجعه‌ای اتفاق میوفتد. تا قبل از پیدایش نفت در ایران، هیچ چیزی در کشور موجود نبوده پس در اقتصاد ایران نفت مهم‌ترین عامل بوده است. از زمان پیدایش نفت تا پیروزی انقلاب اسلامی، فروش نفت ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. در ۱۰ سال اول انقلاب که ۸ سال آن نیز جنگ بوده کل فروش نفت ایران ۹۰ میلیارد دلار بوده و در ۸ سال دولت آقای هاشمی ۱۰۵ میلیارد دلار نفت فروخته شده و در ۸ سال دوره آقای خاتمی نیز ۱۱۵ میلیارد دلار نفت فروش رفته که اگر این اعداد را جمع کنیم عدد نزدیک ۴۰۰ میلیارد دلار به فروش رفته است. در دولت آقای احمدی‌نژاد ۶۵۰ میلیارد دلار نفت فروختیم. در این دوره ما هیچ اثری از این پول ندیدیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تصریح کرد: زمانی که در سیاست اشتباه می‌کنیم، کشور ضربه‌های غیرقابل جبرانی را متحمل می‌شود. سیاست تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه به خوبی می‌توان ضعیف شدن ایرانی‌ها را در کف خیابان مشاهده کرد پس سیاست را نمی‌توان ساده پنداشت. انتخابات ۱۳۹۲ دوباره نقطه عطف شد. آقای روحانی به همت آقای هاشمی و خاتمی و اصلاح‌طلبان فضای کشور را تغییر داد. در انتخابات ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ پیروز میدان شدیم و  در سال ۱۳۹۸ مجددا نقطه عطف برعکس شد. اگر بخواهیم در سیاست به موفقیتی برسیم نباید بگذاریم نقاط عطف در جنبه منفی ایجاد شود باید منحنی حرکت سیاسی، صعودی باشد. سیاست و دموکراسی لازمه‌اش تغییر است. یعنی هر جناحی پیروز شد در مقابلش کشور برنده باشد. کشور نباید دست جریانات ناشناخته و مخرب بیوفتد. خردمندان در جناح‌های مختلف کشور، باید با یکدیگر رقابت کنند.

مرعشی بیان کرد: باید با رای مردم قدرت جابه‌جا شود، اما کشور نباید در چاله‌های هولناک قرار بگیرد. ما باید در ایران به راه‌حل اساسی برسیم. انتخابات فعلی، موقعیت فوق‌العاده‌ای است که نقطه عطف را برای ما جلو انداخته است. به رسم دو دوره‌ای بودن رئیس‌جمهور‌ها در ایران، قرار بود آقای رئیسی تا سال ۱۴۰۸ رئیس‌جمهور باشند که شاید ما در آن زمان می‌توانستیم نقطه عطفی برای خودمان درست کنیم. در آن زمان ممکن بود جناح ما با خلا سیاسی مواجه می‌شد. خداوند مقدر کرده بود و آقای رئیسی عاقبت بخیر شد و نقطه عطف ما ۵ سال به جلو آمد ما نباید چنین زمانی را بی ارزش تلقی کنیم پس در این دوره پیروز میدان باشیم. حال ایران بسیار بد است. من به استناد آمار و ارقام وضعیت را شرح می‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۹ سال پیش، کارشناسان کشور سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ را تبیین کرده و بعد از تایید رهبری ابلاغ شد. قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ ایران قدر ت اول منطقه باشد و به طور مداوم قرار بود سالانه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. در حال حاضر اقتصاد ایران یک سوم اقتصاد عربستان، نصف اقتصاد ترکیه و ۰.۷ اقتصاد امارات است.  هیچ وقت شکاف بین اقتصاد ایران و عربستان قابل ترمیم نیست پس حال ایران خوب نیست. ما در سال ۱۳۵۶، ۹ درصد تولید جهانی نفت را داشتیم که این عدد امروزه به ۳.۵ رسیده است. با وجود تحریم‌ها از بازار جهانی نفت خارج شدیم و هیچ اتفاقی در دنیا نیوفتاد.

سیدحسین مرعشی گفت: عربستان صعودی، با ذخیره ۲۱ درصد، روسیه با ۵ درصد و آمریکا با ۴ درصد دخیره نفت ۱۱ میلیون بشکه در طول روز نفت تولید می‌کنند. ایران ۱۹ درصد ذخایر دنیا را دارد، اما ۳.۵ بشکه نفت در طول روز تولید می‌کند. پس حال ایران خوب نیست. راه حل این است که مردم به خصوص جوانان ما، آنقدر از رفتار‌های مختلف حاکمیتی ناراحت هستند که می‌گویند رها می‌کنیم. اگر رها کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ یکی از راه‌حل‌هایی که بیان می‌شود که می‌گویند بگذارید فروپاشی اتفاق بیوفتد. فروپاشی یعنی چه؟ مثال زنده ما درباره فروپاشی کشور افغانستان است. کشوری با تجربه فروپاشی اجتماعی، سیاسی و نظامی مثالی بسیار گویا است. طالبان به هیچ کس در افغانستان رحم نمی‌کنند. همه مسائل در افغانستان با اسلحه حل می‌شود. جوانان ما فکر نکنند که اگر کشور دچار فروپاشی و بی‌دولتی شد، کسی می‌تواند ایران را سر و سامان دهد. پس قاطع می‌گویم راه‌حل فروپاشی نیست.  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران یادآور شد: راه‌حل دوم، دخالت خارجی است که تاکنون کشوری با دخالت خارجی و اشغال شدن سرانجام مثبتی نداشته   کشوری مانند لیبی تجربه زنده‌ای از اشغال و دخالت خارجی است. راه‌حل، ایستادگی و پایمردی بر دموکراسی است که نمونه موفق آن را می‌شود در کشور ترکیه دید. با قاطعیت به شما می‌گوییم در برابر اراده ملت ایران، همه نهاد‌های سنگ‌انداز تسلیم خواهند شد. به شرط اینکه قدر خودمان را بدانیم. با رای دادن ما آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد و به طور سالانه اقتصاد کشور ۵.۶ رشد کرد. با رای ندادن و یا اشتباه رای دادن، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد و آن فاجعه برای کشور رخ داد.  

مرعشی اظهار کرد: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است. در این انتخابات با هوشمندی مقام معظم رهبری، اتفاقی افتاده که باید آن را به خوبی درک کرده و از این فرصت استفاده کنیم. نظام جمهوری اسلامی در سه دوره انتخابات گذشته، سیاست‌اش به گونه‌ای بوده که نتیجه مطلوب می‌خواسته و سیر مشارکت مردم در انتخابات نزولی شده است. در انتخابات ۱۴۰۲، مشارکت مردم به عدد ۳۲ رسیده که ۱۰ درصد آن رای باطله است. این ۳۲ درصد را با ۷۲ درصد انتخابات مجلس دوره پنجم مقایسه کنید که از نصف هم کمتر شده است. این چه کاری است که مردم را از صحنه خارج و امید واهی ایجاد کنیم و انسجامی نیز رخ ندهد.  

وی با اشاره به اهمیت این انتخابات اشاره کرد: جمهوری اسلامی تحت تدابیر رهبری تصمیم گرفت سیاست‌اش را تغییر دهد. این انتخابات نقطه عطفی می‌شود که منحنی مشارکت صعودی خواهد شد. نظام تصمیم گرفت از خروج آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان جلوگیری کند که این اتفاق برای کشور مبارک است. ما از این فرصت به وجود آمده باید استفاده کنیم و خوشبختانه تا به امروز تمام سیاست‌مداران ایران یکپارچه وارد انتخابات شدند و از فرصتی که پیش آمده استفاده می‌کنند. آقای پزشکیان، شخصیتی علمی، سالم، موجه دارند. شخص آقای پزشکیان مهم نیست ما مهم هستیم. هرکسی که وارد این انتخابات می‌شود دارد از خودش دفاع می‌کند. هر سیاست‌مدار اصلاح‌طلبی که وارد صحنه شده، از هویت سیاسی خودش دفاع می‌کند. بعد از پیروزی در انتخابات، مسئولیت سنگینی در پیش خواهیم داشت. در مناظرات گذشته مشاهده کردید که سطح بسیار پایین آمده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در مورد ایران صحبت کنیم باید برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم. ما در حزب کارگزاران سازندگی ایران، برنامه‌ای تدوین کردیم که درباره آینده ایران است که این برنامه را در اختیار آقای پزشکیان نیز گذاشته‌ایم. بر اساس این برنامه، ما حداقل  ۲ هزار میلیارد دلار منابع برای توسعه ایران تجویز می‌کنیم. هزار دلار از این عدد به سمت زیرساخت‌ها برود و مابقی به بخش خصوصی تزریق شود. من قاطعانه به شما می‌گویم که ما می‌توانیم با برنامه ۲۰ ساله ایران را با نرخ رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد و تورم زیر ۱۰ درصد، ایران ۳۵۰ میلیارد دلار را به   ۳۵۰۰ میلیارد دلار تبدیل کنیم. سیاست خارجه ما باید درست شود. توسعه باید سیاست محوری جمهوری اسلامی باشد. ما با پیروزی آقای پزشکیان، برای این سند خواهیم ایستاد و سعی می‌کنیم مناقشه‌های معمولی را به سطح بالا تبدیل کنیم. مرعشی گفت: یکسری افراد در بین نامزد‌های ریاست جمهوری هستند که اینها، رجل‌های بزرگ ایران نیستند، بلکه افراد معمولی هستند. این کشور بزرگ بوده و مردمان بزرگ و ارزشمندی دارد که با رای دادن به این افراد، نباید کشور را پایین بیاوریم. امیدوارم به لطف خدا و رای مردم آقای پزشکیان بر سکوی قدرت بنشیند و به شایستگی کشور را اداره کند. ‎

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->